1. Opfattelig
Det skal være nemt for alle brugere at opfatte de oplysninger, de bliver præsenteret for i et spørgeskema. Det gælder både forståelsen af spørgsmålene, men især gælder det, at alle – også de med nedsat syn – skal kunne orientere sig i din undersøgelse. Det betyder blandt andet, at alt ”non-tekst” såsom billeder, grafiske elementer og eventuelt lyd- og videoindhold skal have en beskrivende tekst, så en skærmlæser eller anden hjælpeteknologi vil kunne opfatte det.Husk på, at en meget pædagogisk illustration af en pil til at klikke sig videre ikke er meget bevendt, hvis respondenten ikke kan se den.
Alt indhold skal altså være helt tydeligt – både for respondenter med nedsat syn såvel som for de med kognitive udfordringer eller indlæringsvanskeligheder – ved hjælp af en beskrivende tekst. Derved kan alle elementer i dit spørgeskema opfattes af tekniske hjælpemidler som eksempelvis skærmlæsere.2. Anvendelig
Alle spørgeskemaer skal kunne besvares udelukkende ved brug af mus eller tastatur, og det er derfor vigtigt, at det altid er tydeligt, hvor på siden du befinder dig for at kunne orientere dig.
3. Forståelig
Al indhold i dit spørgeskema skal være så letforståelig, at alle - uanset funktionsnedsættelse - kan forstå og udføre instruktioner uden ekstra vejledning. Det kan du blandt andet sikre dig ved at være konsistent med navngivninger og beskrivelser af navigation og funktion. Her gælder det også om at være pædagogisk. Hvordan skal respondenten afgive svar? Skal man trykke på en bestemt tast? Og hvordan klikker man sig videre, når man har svaret? Forklar det hele med enkel og letforståelig tekst.