Det skal du overveje, før du distribuerer dit spørgeskema



For at lykkes med en god undersøgelse med repræsentative data skal du have en høj svarprocent. Det stiller høje krav til, at du forholder dig strategisk til den målgruppe, du vil nå og de kanaler, du vil bruge til distribution af spørgeskemaet. Her får du en tjekliste over, hvad du bør overveje, før du distribuerer din spørgeskemaundersøgelse.

Når du efterspørger feedback fra brugerne eller ønsker at få indsigt i kundernes oplevelse af en bestemt service eller begivenhed, kæmper du mod en hær af andre budskaber, der lægger beslag på dine respondenters opmærksomhed. Derfor bør du arbejde strategisk med, hvordan du når dine respondenter med den rigtige indpakning af dit spørgeskema og de rigtige distributionskanaler – så er der størst mulig chance for, at kunderne bruger tid på at besvare netop dit spørgeskema.

– I SurveyXact har vi et mantra om, at ”respondent is king”, og vi vil gerne hjælpe vores kunder med at komme i kontakt med deres kunder, siger Ulrik Lange, Manager hos SurveyXact. Med 10 års erfaring som Manager i SurveyXact ved Ulrik Lange om nogen, hvad det kræver at opnå en høj svarprocent på sit spørgeskema.

Med SurveyXact kan du sende dit spørgeskema via følgende kanaler:

  • E-mail
  • SMS
  • E-boks
  • QR-kode
  • Pop-in
  • Brevflet
  • Selvoprettelse med anonymt link.

Tjeklisten til distribution af et spørgeskema

Her er tre ting, du skal overveje, før du distribuerer din spørgeskemaundersøgelse, så du får flest mulige data på det, du ønsker svar på.

 

  1. Stil skarpt på jeres målgruppe

Først og fremmest skal du zoome ind på den målgruppe, der skal modtage dit spørgeskema. En præmis for en god undersøgelse er at få flest mulige data, og hvis du vil øge svarprocenten, skal du tilpasse dit spørgeskema nøje til målgruppen. Er der tale om svagtseende skal spørgeskemaet sættes simpelt op, og du kan overveje at sætte lyd på spørgeskemaet. Skal dit spørgeskema sendes ud til en yngre målgruppe, bør du overveje at distribuere det via sms, så du kan fange dem på det device, de bruger mest – smartphonen.

  1. Vurdér typen af din undersøgelse

Når du har zoomet ind på din målgruppe, er det tid til at vurdere typen af din undersøgelse. Ligesom målgruppen dikterer undersøgelsens udformning, er typen af undersøgelse definerende for hvilken kanal, der vil fungere bedst til at nå målgruppen. Er det en lang og kompleks undersøgelse med mange tekstfelter, vil det ikke give mening at distribuere den på sms. Her er e-mail et bedre alternativ.

  1. Gør det hændelsesbaseret

Når du udsender en spørgeskemaundersøgelse, vinder du meget ved at gøre den hændelsesbaseret. Det vil sige, at du sender den ud, umiddelbart efter respondenten har haft et touchpoint med jeres virksomhed, så jeres virksomhed, produkt eller service er top of mind ved respondenten. Det vil øge chancen for, at respondenten svarer på spørgeskemaet og giver de mest retvisende svar.

 

 

Vi anvender Cookies

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Denne information deles med tredjepart. Læs nærmere her